PENGARUH CITRA MEREK TERHADAP MINAT BELI MINUMAN KEMASAN

Authors

  • Nur Aini Dian Novita Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Didit Darmawan Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.57249/jbk.v10i2.171

Keywords:

Brand Image, Purchase Interest, Packaged Drinks

Abstract

This literature review discusses the influence of brand image on interest in buying packaged drinks in Indonesia. In order to effectively attract consumer buying interest in packaged drinks, companies must be able to create a brand image for each beverage product. This study applies literature review techniques using an analytical approach to various related scientific sources. The findings of this research show that brand image has a significant effect on consumer purchasing interest, especially in packaged drinks. The role of brand image is very crucial because it influences consumer buying interest in packaged beverage products. The company is expected to be able to create a good brand image to attract consumers' buying interest in packaged drinks.

References

Aaker, D. A. & Biel, A. L. (1993). Brand Equity & Advertising. Advertising’s Role in Bulding Strong Brands. New Jersey. Lawrence Erlbaum Associates. Inc.

Aaker, D. A. (2010). Manajemen Ekuitas Merek. Ahli Bahasa: Aris Ananda. Edisi Revisi. Jakarta. Mitra Utama.

Adisthy, D. T. H., Mulyadi, M., & Nurqamarani, S. (2020). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Tehadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Minuman Vitamin C (Studi Kasus Pada Produk You C 1000 Di Kota Samarinda). Jurnal Ekonomia, 9(3), 53-60.

Ahmad, A. N., Putri, R. A. A., Zahro, E. S., Anggreini, I. D., & Masnawati, E. (2024). Ekspor Impor Internasional dalam Interaksi Global. Neraca: Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 2(11), 81–86.

Anjanarko, T. S., & Darmawan, D. (2023). Keputusan Pembelian Minuman Penambah Energi Extra Joss ditinjau dari Peran Kekuatan Citra Merek dan Penetapan Harga Produk. Journal of Business and Economics Research (JBE), 4(1), 99–102.

Anjanarko, T. S., & Mardikaningsih, R. (2022). Pengaruh Harga Dan Citra Merek Terhadap Pemilihan Merek Maskapai Penerbangan. Jurnal Baruna Horizon, 5(2), 100–108.

Azam, S. (2023). Pengaruh Citra Merek Dan Harga Tehadap Minat Beli Minuman Ugiee’ Di Kecamantan Patampanua Kabupaten Pinrang. Skripsi, Program Studi Ekonomi Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Institut Agama Islam Negeri Parepare.

Azizah, R. N., & Sinambela, E. A. (2022). Pengaruh Saluran Distribusi dan Kelompok Acuan Terhadap Niat Beli Pada Konsumen Suplemen Kesehatan You C-1000 di Surabaya. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 12(2), 24–32.

Darmawan, D. (2004). Pengaruh Variabel Psikologis, Harga dan Kelompok Acuan terhadap Keputusan Konsumen Membeli Produk Minuman Suplemen. Media Komunikasi Ekonomi Dan Manajemen, 3(1), 14–23.

Darmawan, D. (2014). Perilaku Konsumen. Metromedia, Surabaya.

Darmawan, D. (2022). Studi Pada Perilaku Pembelian Rokok Tanpa Cukai Berdasarkan Harga dan Citra Merek. Jurnal Industri Kreatif dan Kewirausahaan, 5(2), 130–143.

Darmawan, D., & Arifin, S. (2021). Studi Empiris tentang Kontribusi Harga, Varian Produk, dan Kemasan terhadap Pembentukan Minat Beli Produk Sabun Mandi Batang (Studi Kasus terhadap Pekerja Rantau di Kota Surabaya. Bisman (Bisnis Dan Manajemen): The Journal of Business and Management, 4(2), 99–116.

Darmawan, D., & Arifin, S. (2021). Studi Empiris tentang Perilaku Konsumen Produk Air Minum dalam Kemasan ditinjau dari Variabel Harga dan Kesadaran Merek. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 7(3), 179–186.

Darmawan, D., Mardikaningsih, R., Halizah, S. N., Putra, A. R., Retnowati, E., Munir, M., & Arifin, S. (2023). Tinjauan Strategis: Pengaruh Keunggulan Kompetitif dan Orientasi Pasar terhadap Kinerja Bisnis UMKM dalam Konteks Pasar yang Kompetitif. TIN: Terapan Informatika Nusantara, 3(10), 427–436.

Djaelani, M., & Darmawan, D. (2021). Dulux Wall Paint Purchase Decision: The Role of Brand Image, Price, and Product Quality on Consumer Behavior of Paint Products. Jurnal Simki Economic, 4(2), 150–160.

Fahmi, I., & Jahroni, J. (2023). Pengaruh Kualitas Produk dan Persepsi Harga terhadap Loyalitas Pelanggan Air Minum Dalam Kemasan Le Minerale di Sidoarjo. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 13(1), 9–18.

Firdaus, N. (2021). Pengaruh Citra Merek (Brand Image), Harga Dan Desain Kemasan Terhadap Minat Beli Konsumen Produk Minuman Bersoda Fanta (Studi Kasus Pada Masyarakat Kecamatan Bungah Kabupaten Gresik). Skripsi, Program Studi Ilmu Administrasi Bisnis, Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Surabaya.

Issalillah, F., Darmawan, D., & Khairi, M. (2022). The Role of Brand Image and Brand Communications on Brand Trust. Journal of Science, Technology and Society (SICO, 3(1), 1–6.

Khofidoh, U., Juanita, R. L., & Yulianto, A. (2023). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, Dan Loyalitas Pelanggan Terhadap Minat Beli Teh Botol Sosro Di Alfamart Tanjung Kabupaten Brebes. Journal of Economic Managemen and Enterpreneurship Research. 1(4), 107-120.

Kotler, P. (2002). Manajemen Pemasaran, Edisi Milenium Jilid 2, Prenhalindo, Jakarta.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Manajemen Pemasaran, Edisi 12 Jilid 1, Indeks, Jakarta.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Manajemen Pemasaran. Edisi 12 Jilid 1&2, Erlangga, Jakarta.

Mardikaningsih, R., & Darmawan, D. (2023). Strategi Inovasi Bisnis Sebagai Upaya Peningkatan Keunggulan Kompetitif dan Pertumbuhan Bisnis UMKM Industri Kreatif di Era Digital. Global Leadership Organizational Research in Management, 1(4), 371–386.

Mardikaningsih, R., Arifin, S., Putra, A. R., Munir, M., & Anjanarko, T. S. (2023). Nilai Pelanggan Ditinjau Dari Kelas Merek Dan Citra Merek Pada Produk Kosmetik. Jurnal Ilmiah Satyagraha, 6(1), 155–163.

Munir, M., & Putri, A. F. W. (2022). Pengaruh Saluran Distribusi, Gaya Hidup dan Kelompok Acuan Terhadap Minat Beli Ulang Air Minum Dalam Kemasan Merek Cleo di Surabaya. ARBITRASE: Journal of Economics and Accounting, 2(3), 88–93.

Nurcahyo, A, A. (2023). Pengaruh Citra Merek Dan Harga Terhadap Minuman Dalam Kemasan Aqua Pada Depo Indah Permai Di Kabupaten Buleleng. Skripsi, Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi, Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja.

Prihastanti, R. N. (2019). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Harga, Promosi Dan Distribusi Terhadap Minat Beli Minuman Big Cola (Studi Pada Konsumen Minuman Big Cola Di Yogyakarta). Skripsi, Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, Universitas Pembangunan Nasional Veteran Yogyakarta.

Putri, R. F. W., & Darmawan, D. (2023). Determinan Keputusan Pembelian Helm Di Kota Surabaya: Harga, Citra Merek, Gaya Hidup, Dan Kualitas Produk. Jurnal of Management and Social Sciences, 1(4), 159–171.

Retnowati, E., & Mardikaningsih, R. (2021). Study on Online Shopping Interest Based on Consumer Trust and Shopping Experience. Journal of Marketing and Business Research (MARK), 1(1), 15–24.

Riyanto, J., Muchayatin, M., & Cahya, S. D. (2023). Pengaruh Desain Kemasan, Citra Merek Dan Persepsi Harga Terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Pada Konsumen Le Mineral Di Kota Semarang. Jurnal Rekognisi Manajemen, 7(1), 1-11.

Sari, D. A. K., Andriani, D. N., & Berlianantiya, M. (2023). Pengaruh Harga, Kualitas Produk, Citra Merek Dan promosi Terhadap Minat Beli Pada Usaha Minuman Chako Di Madiun. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Bisnis, 2(1), 142-152.

Sari, P. P., & Alie, M. S. (2024). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek, Dan Persepsi Harga Terhadap Minat Bel Susu Bear Brand. Jurnal Manajemen Riset Inovasi, 2(1), 78-90.

Schiffman, L., & Kanuk, L. L. (2007). Perilaku Konsumen, Edisi 2, Indeks Gramedia, Jakarta.

Schiffman, L., & Kanuk, L. L. (2014). Perilaku Konsumen, Indeks, Jakarta.

Sulaiman, A., Udayana, I. B. N. & Maharani, B. D. (2022). Analisis Pengaruh Citra Merek, Kelayakan Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Konsumen. Jurnal Manajemen, 14(2), 327-335.

Supriadi, F. F., Karmila, M. & Patimah, T. (2024). Pengaruh Persepsi Harga Dan Citra Merek Terhadap Minat Beli Air Minum Dalam Kemasan Merek Crystalin (Survei Pada Konsumen Toko Distributor Dion Putra Tasikmalaya). Jurnal Neraca Manajemen, Akutansi, dan Ekonomi, 9(1), 1-13.

Wibowo, M. H. (2023). Pengaruh Iklan, Citra Dan Kepercayaan Merek Serta Harga Terhadap Minat Beli Kopi Siap Minum Nescafe Di Desa Perlabian. Indonesian Interdisciplinary Journal Of Sharia Economics, 6(2), 1-17.

Wihartanti, L. V., Andriani, D. N., Saputra, A. R., & Sari, N. F. C. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Inovasi Produk Asam Jawa Berbasis Ekonomi Lokal Di Desa Nglopang Kecamatan Parang Kabupaten Magetan. Jurnal Abdimas Madani dan Lestari, 3(1), 40-45.

Downloads

Published

2024-12-31

Issue

Section

Volume 9 No 2 Desember (2023)